Wednesday, May 13, 2009

UNDANG-UNDANG HANYA LAYAK DATANG DARIPADA ALLAH BUKAN MANUSIA


Kemenangan kepada rakyat, sistem demokrasi: Anwar

SHAH ALAM – Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bahawa Datuk Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin Menteri Besar Perak yang sah sebagai kemenangan kepada rakyat dan sistem demokrasi di negara ini.

Beliau berkata, keputusan itu membuktikan
Perlembagaan merupakan undang-undang tertinggi dalam negara ini dan semua institusi kerajaan wajar menghormati segala yang termaktub dalam Perlembagaan.

“Ini termasuklah sistem pengasingan kuasa yang secara jelas menggariskan pengasingan di antara kuasa eksekutif, kehakiman dan juga perundangan.

sumber sinarharian.com.my

Komen 

Pernyataan ketua pembangkang “Perlembagaan merupakan undang-undang tertinggi…” merupakan pernyataan yang aneh dan asing sebagai seorang muslim kerana rasulullah s.a.w bersabda:

"Al-Islamu ya'lu wa laa yu'la 'alaihi"

Islam itu tinggi dan tiada yang dapat menandingi ketinggiannya

 

Beliau mengiktiraf Perlembagaan Negara yang tidak menjadikan Al-quran dan As-sunnah sebagai sumber melainkan bersumber dari benak Suruhanjaya Reid yang dianggotai oleh:

1. Lord William Reid 

2. Sir Ivor jennings 

3. Justice Abdul Hamid of Pakistan

4. Sir William McKell (Australia) 

5. Hakim B. Malik of India

Suruhanjaya reid merupakan sebuah suruhanjaya bebas yang ditubuhkan pada Mac 1956 dan berperanan merangka Perlembagaan bagi Persekutuan Tanah Melayu sebelum Tanah Melayu memperoleh kemerdekaan daripada Britain pada 31 Ogos 1957. Suruhanjaya ini telah dinamakan sempena nama pengerusinya iaitu seorang hakim Mahkamah Rayuan England, Lord William Reid.

Apa yang pasti berhukum dengan undang-undang ciptaan manusia samalah seperti menyembah manusia yang membuat undang-undang tersebut kerana Allah swt berfirman:

"Tidak Aku (Allah) jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadah(menyembah)  kepada-Ku."(Surah az-Zariyat: ayat 56).

Para ulama' muktabar telah menghuraikan pengertian ibadah itu dengan panjang lebar yang mana perkataan ibadah ada kesempurnaannya dan mempunyai ruang lingkup yang luas, tidak semata-mata terhad kepada fardhu solah, puasa, zakat dan haji semata-mata, bahkan tugas untuk tunduk dan patuh pada perintah dan larangan Allah. Seseorang dikatakan menyembah Allah tidak sebatas rukuk dan sujud bahkan ketika mentaati hukum yang diperintahkan Allah swt.

Hal ini diperteguhkan lagi dengan firman Allah didalam Surah al-Nisa’ ayat 59:

“Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasul dan juga kepada Ulil Amri (Orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikan kepada kitab Allah (al-Qur’an) dan (sunnah) RasulNYa jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu) dan lebih elok pula kesudahannya”.

Ada dua perkara yang sangat penting dari ayat di atas iaitu tuntutan membangunkan sebuah Pemerintahan Islam iaitu khilafah. Ibn Kathir, seorang ulama tafsir yang muktabar menyatakan ayat ini diturunkan kepada para pemimpin yang berkuasa agar mereka menunaikan kewajiban dengan adil dan amanah. Al-Alusi seorang lagi ahli tafsir muktabar menerangkan tentang amanah, iaitu amanah yang merangkumi hak terhadap Allah dan hak terhadap sesama makhluk. Manakala Ibn Abbas, Ibn Mas’ud, Al-Barra’, Ibn ‘Azib dan majoriti ulama menyatakan berdasarkan ayat-ayat ini, para pemimpin wajib melaksanakan kewajipan agama dan syariat. Jika dicermati secara teliti dan jernih Uli Amri(pemimpin) yang hanya wajib ditaati adalah pemimpin yang berhukum dengan hukum Allah. Undang-undang hanya layak datang daripada Allah bukan dari manusia. Firman Allah:

“Apakah hukum jahiliyah yang mereka kehendaki, dan hukum siapakah yang lebih baik daripada hukum Allah bagi orang-orang yang yakin?” (QS. al-Maidah :50)

 

Wallahua’lam

No comments:

Post a Comment

FIRMAN ALLAH YANG BERMAKSUD

”Dan tidaklah layak bagi orang Mukmin laki-laki maupun bagi orang Mukmin perempuan, jika Allah dan rasul-Nya telah menetapkan suatu ketetapan, akan ada bagi mereka pilihan (yang lain) dalam urusan mereka. Barangsiapa mendurhakai Allah dan rasul-Nya, maka sesungguhnya dia telah sesat, dengan kesesatan yang nyata.”
(Q.s. al-Ahzab [33]: 36)